Skip to main content

Er det her den værste cheftype?

Har du nogensinde haft en chef, som var et dumt svin, så kan det være svært at forestille sig en værre cheftype, men det er der.

{snippet start}

For ifølge en ny undersøgelse fra Michigan State University er en værre type chefer, de høflige typer, der pludselig går amok i raseri og sviner medarbejdere til.

Disse koleriske chefer er absolut mere stressende for medarbejdere end chefer, der altid er uretfærdige eller utilfredse med jobindsatsen.

Undersøgelsen er dels baseret på forsøg, hvor deltagernes puls blev overvåget for at måle stressniveauet, og dels et separat feltstudie af arbejdere og chefer hos 95 virksomheder i et væld af brancher.

"Vores resultater viser i det væsentlige, at medarbejderne er bedre stillet, hvis deres chef er et konsekvent dumt svin, snarere end en løs kanon, der er fair den ene gang og unfair den næste," siger Fadel Matta, der er hovedforfatter på undersøgelsen, som er offentliggjort i Academy of Management Journal.

"Vi fandt, at inkonsekvent behandling er langt mere stressende end at blive behandlet dårligt hele tiden."

I laboratorieforsøg blev omkring 160 universitetsstuderende opdelt i to rum og fik til opgave at holde styr på lager-priser. De studerende fik at vide, at de studerende i det andet rum ville fungere som deres chef, men i virkeligheden fik de studerende faktisk faktisk feedback på deres oplysninger fra forskerne.

En tredjedel af de studerende blev altid behandlet retfærdigt, en tredjedel blev var altid behandlet uretfærdigt og en tredjedele blev både godt og dårligt behandlet i form af den feedback, forskerne gav dem.

Eksempler på urimelige udsagn inkluderede: "Du burde skamme dig over din indsats i sidste runde." og "Det er ikke til at holde ud at skulle arbejde sammen med en så umotiveret person."

Forskerne overvågede deltagernes puls - en almindelig indikator for stress - og fandt, at de, der blev behandlet inkonsekvent oplevede mere stress end dem, der blev behandlet uretfærdigt hele tiden.

Burde være en del af chefers evaluering

Resultaterne blev gentaget i et feltstudie, hvor forskerne undersøgte arbejdere og deres chefer dagligt over en periode på tre uger. Deltagerne arbejdede i industrier, som spænder fra detailhandel over sundhedspleje til teknologi. Ifølge denne undersøgelse var medarbejdere med lunefulde chefer mere udsatte for stress, job utilfredshed og følelsesmæssig udmattelse, end arbejdstagere, der blev behandlet dårligt hele tiden.

Spørgsmålet er hvorfor. Ifølge Brent Scott, der er lektor i ledelse og medforfatter til undersøgelsen, synes folk at værdsætte ensartethed og forudsigeligheden ved måden de bliver behandlet på mere end om behandlingen er fair eller unfair.

"Lad os dog ikke glemme, at de bedste resultater for medarbejderne fandt sted, da deres chefer var konsekvent fair," siger Scott.

"Men hvis chefer opfører sig urimeligt, så tyder resultaterne på, at de opnår bedre resultater ved at opføre sig urimeligt hele tiden."

{snippet pagead}

Undersøgelsen viser også, at udvikling af konsekvent retfærdige chefer kan kræve mere end den lejlighedsvise træning, som mange virksomheder tilbyder.

Forskerne mener, at det burde være en del af den jævnlige evaluering af chefer, om de er konsekvent fair.

Desuden mener de at personligheds- og integritetstest, der typisk anvendes ved ansættelse eller forfremmelse af en leder, også kan bruges til at forudsige deres evne til at behandle medarbejdere retfærdigt på et ensartet grundlag.

"At prioritere selvdisciplin, fokus og omhyggelig tænkning kan bidrage til at skabe ledere, der ikke bare er fair noget af tiden, men som i stedet opfører sig fair næsten hele tiden," konkluderer undersøgelsen.