Træning af musklerne en gang om ugen kan være nok, når du er kommet op i alderen.

Fitness en gang om ugen kan være nok

 

Dagens gode nyhed for alle os, der ikke er skøre med fitness:En ugentlig træning er måske tilstrækkeligt for kvinder over 60 år.

Og endda ligeså godt som at træne hele 3 gange om ugen.

Noget tyder på, at vi med alderen kan få rigtig meget ud af at gå til fitness bare en enkelt gang om ugen – og så lade de unge om at fistre af sted hver eller hver anden dag.

Et studie, der er offentliggjort i tidsskriftet Journal of Strength and Conditioning Research, undersøgte 63 kvinder, der dyrkede aerobic og styrketræning i 16 uger.

Den ene gruppe dyrkede motionen 1 gang om ugen, den anden var af sted 2 gange om ugen og den tredje dyrkede kroppen 3 gange om ugen. Studiet viste signifikant større muskelstyrke, bedre hjertekarsundhed og generel bedre evne til fysiske opgaver i alle tre grupper, men der var ingen signifikant forskel i de helbredsmæssige gevinster i de 3 grupper.

”En af de største barrierer mod fysisk træning blandt ældre kvinder er manglende vedholdenhed, men en af hovedkonklusionerne i undersøgelsen er, at man kommer langt med at gøre bare lidt motion,” siger Gordon Fisher, der ledede undersøgelsen og er assisterende professor i Department of Human Studies i School of Education og ved Nutrion Sciences ved School of Health Professions.

Lidt er også godt

”At fortælle mennesker, at de skal træne mindst 3 til 5 dage om ugen for at forbedre deres helbred, kan være en kæmpe forhindring,” siger Fisher.

”Mangel på tid er den oftest brugte forklaring på ikke at få indarbejdet gode motionsvaner. Denne undersøgelse viser, at bare man dyrker aerobic og styrketræning en enkelt gang om ugen, opnår ældre kvinder masser af fordele med hensyn til livskvalitet og sundhed,” siger han.

Fisher siger, at hans forskning går imod, hvad de fleste mennesker tror om træning – at mere er bedre.

Frekvens, intensitet og varighed af træningen har vist sig at være afgørende for den gavn unge voksne har af indsatsen. Men der har ikke været mange undersøgelser, som har fokuseret på ældre kvinder.

Denne undersøgelse antyder, at selv om unge mennesker har god gavn af at dyrke meget motion, gælder det ikke på samme måde for kvinder over 60 år.

Overraskede forskere

Forskerne blev overraskede over, hvor meget bedre kvindernes helbred blev ved bare at træne en gang om ugen i 16 uger. Ligesom de undredes over, at alle tre grupper af forsøgspersoner styrkede deres muskelmasse - men uden at de tabte sig væsentligt.

Vi taber alle muskelmasse med alderen, og derfor er det ekstremt væsentligt at arbejde på at forsinke denne udvikling. Fisher siger, at vægttab ikke var målet for undersøgelsen, og forskerne bad ikke kvinder om at ændre kosten under forsøget. Målet var at se på muligheder for at øge kvinders livskvalitet.

Forskerne vurderede kvindernes evne til almindelige dagligdags ting som at sidde og stå, gå en tur eller gå på trapper. For eksempel blev deltagerne ved begyndelsen af undersøgelsen testet mens de gik i almindeligt tempo, hvor deres hjerterytme og iltindtag blev målt. Deres gennemsnitlige hjerterytme var 110 slag pr. minut. Efter 16 ugers træning, var kvindernes gennemsnitlige hjerterytme 92 slag pr. minut, hvilket dokumenterer, at kvinderne kunne udføre samme opgave med langt mindre anstrengelse.

Fisher mener, at den sjældnere træning, hvor man kombinerer aerobic og styrketræning, måske er den ideelle måde at træne på for at optimere styrke og udholdenhed, ligesom de øger livskvaliteten bland ældre. Han siger, at sundhedspersonale bør overveje at inkorporere denne form for træning, når det ikke kan lade sig gøre at træne mere intenst.

 

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?