Sådan kommer du ovenpå efter julefrokosten

Julemåneden er ikke god for kaloriebudgettet. Julefrokoster, gløgg, småkager og andre lækkerier giver moralske og kaloriemæssige tømmermænd i lange baner.

 

Men hvordan tackler man fristelserne så alle gode intentioner om at holde igen med kalorierne smutter gang på gang i en hel måned?

Her er hvad eksperterne siger man bør gøre, når det først er gået galt.

Den gode nyhed er, at et enkelt måltid ikke ødelægger din kur, hvis du hurtigt kommer tilbage på sporet og spiser fornuftigt og motionerer regelmæssigt. Du skal spise 3.500 kalorier for at tage et kilo kropsfedt på, så en enkelt julefrokost ødelægger ikke alt.

”Vi kalder det at tage ’time outs’, og dem tager vi alle,” siger Rebecca S. Reeves, der er assisterende professor ved Baylor College of Medicine i Houston.

”Ingen har perfekte spisevaner. Og hvad vi skal lære, er at give os selv tilladelse til en ’time out’, og - så snart det er gjort - at komme tilbage til vores normale vaner,” siger hun og understreger, at en enkelt julefrokost ikke giver os tilladelse til bare at fortsætte derudaf med overspisning.

De vise ord om, at det ikke er det du spiser mellem jul og nytår, der er problemet, er sande. Overvægten er afhængig af, hvad du spiser mellem nytår og jul. Og det gælder om ikke at slå dig selv i hovedet over, at december måske er mere syndefuld end du er vant til.

”Mange, der er på kur, opgiver helt efter at de har syndet i en periode. Man føler måske, at man har tabt og siger, at nu, hvor jeg har ødelagt det hele, kan jeg ligeså godt spise hele julen igennem,” siger diætisten Kathleen M. Laquale, der er dekan ved Bridgewater State University i Massachusett.

Tænk på din kost henover flere dage

Typisk spiser vi fornuftigt henover ugen og får flere kalorier indenbords i weekenden. Hvis du indtager flere kalorier ved en julefest, så se på det som ’din weekend’ og sørg for at kompensere i løbet af ugen derefter.

Ligger firmaets julefrokost en tirsdag, så gælder det altså for ’din weekend’.


Warning: A non-numeric value encountered in /var/www/voksnekvinder.dk/public_html/modules/mod_raxo_allmode/helper.php on line 647

Warning: A non-numeric value encountered in /var/www/voksnekvinder.dk/public_html/modules/mod_raxo_allmode/helper.php on line 649
Slankekur | jan 03, 2014

4 årsager til at du ikke taber dig

Mange af os har gentagne gange prøvet at gå i gang med en slankekur – for så at erkende,…

"Sørg bare for at de dage, der kommer bagefter, i højere grad svarer til dine hverdage,” siger Joan Salge Blake, der er medicinsk professor ved Boston University.

Husk dig selv på de sunde vaner

Du er måske fristet til at kompensere for det totale orgie ved at springe nogle måltider over den næste dag. Men hvis du f.eks. dropper morgenmad og frokost, er risikoen for, at du falder i igen meget større.

Joan Salge Blake anbefaler, at du i stedet spiser små måltider i løbet af dagen med masser af frugt og grønt.

Hendes gode råd er:

  • Vent med at spise til du er sulten. Spis en let morgenmad som f.eks. en skål med kalorielet yoghurt og bær.
  • Tag et mellemmåltid tidlig formiddag. Et stykke frugt eller lidt fedtfattig ost.
  • Til frokost: En stor salat med fisk eller kylling, eller f.eks. et fuldkorns pitabrød med salat og tun eller kalkun.
  • Til eftermiddagen. En skål grøntsagssuppe og en appelsin.
  • Aftensmad: Et stykke fisk med masser af grøntsager.

Gå ikke op på badevægten

Efter en god julefrokost, er din vægt helt sikkert påvirket. Det er dog ikke så meget på grund af kropsfedtet, men snarere væskeophobning, der kommer som følge af alt det salt, du har spist.

Hvis du vejer dig selv umiddelbart efter festen, vil du bare blive ked af det. Vent nogle dage, og lad i det hele taget være med hele tiden at veje dig. Joan Salge Blake anbefaler, at man altid vejer sig om fredagen, fordi den dag er den ’letteste’ efter en hel uge med bedre vaner end i weekenden.

Hold fast i dine motionsvaner

Hvis du prøver at bekæmpe din dårlige samvittighed ved at træne ekstra meget, så risikerer du, at det giver bagslag.

”Hvis du overtræner, kan du forstrække en muskel eller du kan skade dine led. Du risikerer muskelømhed, og så kan du jo ikke træne. Det giver en ond cirkel,” siger diætist Kathleen M. Laquale.

Hold øje med hvad du spiser

Hvis du sætter dig et kaloriemål for dagen og holder øje med, hvad du spiser, opnår du en sund bevidsthed. Du kan få hjælp på mange websites og apps. Den eneste måde at vinde kampen mod en blivende overvægt er, at holde øje med det totale kalorieforbrug henover en uge.

Del denne artikel med dine venner
Hvad synes du?