Skip to main content
Lille spejl på væggen der. Hvorfor er jeg ikke smukkere i verden her. Hvis du tænker sådan, så skulle du hellere spørge andre end dit spejl.

Du er smukkere end du tror

{module 177}
 

Socialt eksperiment afslører, at kvinder har en totalt forvrænget selvopfattelse

Når det drejer sig om vores udseende, er det ikke det, der er i vejen, når vi selv skal sige det.

Munden er for stor, læberne for smalle, håret glansløst og kommunefarvet, øjnene for tætsiddende, kinderne for tykke, der er for mange rynker, og hønserøven over munden er for iøjnefaldende.

Ja, vi kan blive ved, når vi skal beskrive os selv, mens andre har en helt anden, langt mere positiv og knap så mikroskopisk opfattelse af vores udseende.

Det viser et socialt eksperiment, som kosmetikproducenten Dove har foretaget blandt en flok tilfældigt udvalgte kvinder.

De blev hver især sat ind i et rum, hvor et tæppe adskilte dem fra en FBI-uddannet retsmedicinsk  fantomtegner, der i sin karriere har lavet mere end 3.000 fantomtegninger. Her skulle de beskrive, hvordan de så ud, så han kunne lave en tegning af deres ansigter.

Herefter skulle nogle udenforstående beskrive kvinderne, så der også kunne laves en tegning ud fra det, og det var ikke overraskende nogle ganske andre og langt smukkere tegninger, der kom ud af de udenforståendes beskrivelser. Her lignede kvindernes ansigter ikke rynkede æbler, og der var ingen poser og sorte rande under øjnene.

Renee Engeln, der er senior psykolog ved Northwestern University, siger, at eksperimentet rokker ved vores måde at opfatte skønhed på.

Fanget i et loop

"Der er mange – både kvinder og mænd – der gerne vil opfatte skønhed som noget andet og mere, end vi plejer.  Men desværre er mange fanget i et loop, hvor de har en negativ selvopfattelse."

"Mange kvinder ser deres kroppe som en kombination af mange uacceptable komponenter. Lårene er for tykke, armene blævrer, kindbenene er ikke tilstrækkeligt høje, og læberne er for tynde. De er sensitive over for hver eneste lille afvigelse fra idealbilledet og kan ikke se andet end det, når de ser sig selv i spejlet. Men det er ikke det, andre ser, når de kigger på en," siger hun.

Fernando Machado, der er vicepræsident i Dove Skin, siger som en kommentar til eksperimentet, at det er trist, at kun fire procent af kvinderne opfatter sig selv som smukke. Han håber, at eksperimentet kan være med til at få kvinders selvopfattelse til at ændre sig, så de kan se få øjnene op for den skønhed, som andre finder i dem.

Renee Engeln siger, at eksperimentet lægger op til en meningsfuld debat om kvinders kropsforståelse og selvtillid, men at man ikke skal se bort fra, at eksperimentet er led i en smart marketingkampagne.

"Men hellere en kampagne, der lægger op til at se det smukke i kvinder end en, der fokuserer på deres fejl og sårbarheder."